Monday, September 1, 2008

Pisang Emas

Perjalanan hidup ini merupakan suatu pancaroba penoh dengan dugaan dan halangan. Tidak sesiapa pun terkecuali daripada penentuan yang telah ditentukan walaupun panglima perang yang bakal dinaikkan pangkatnya mahupun seorang peminta sedekah di bazar ramadhan.

Kisah ini bermula seperti mana juga kisah sepertinya dahulu kala. Tanggungjawab seorang penglipur lara yang masih wujud disebabkan kehadirannya. Disebabkan kerakusannya. Walaupun kehadirannya dahulu kala tidak membawa makna, namun pemergiannya meninggalkan kesan lebih mendalam daripada rebung buluh yang ditetak parang.

Kedatangan dan kehadirannya dalam hidup mereka sering kali dicaci dan dimaki. Padanya, ini mungkin sifat semula jadi manusia yang sering kali peka terhadap kelemahan insan yang lain tetapi bukan pada dirinya sendiri. Namun, tanpa disedari, padanya juga terdapat kelemahan. Kelemahan yang sering kali dianggapnya sebagai suatu nikmat. Sebagai suatu kurniaan.

Walaubagaimana kecekalannya menghadapi kehidupan, rahsia-rahsia perjalanannya yang penoh dengan pancaroba hanya disimpan di dalam kekunci hatinya sendiri.

Kewujudan BLOGSPOT ni bukanlah untuk membebani mereka yang terasa, tetapi untuk merapatkan hubungan antara kita.

No comments:

 

blogger templates | Make Money Online